دلیل بی اشتهایی کودکان زیر دو سال

بی اشتهایی کودکان ،بی اشتهایی کودکان زیر یکسال،بی اشتهایی کودکان زیر دو سال،بی اشتهایی کودکان هنگام دندان دراوردن،بی اشتهایی کودکان یک ساله،بی اشتهایی کودکان بعد از بیماری،بی اشتهایی کودکان،بی اشتهایی کودکان در طب سنتی،بی اشتهایی کودکان 6 ساله،بی اشتهایی کودکان سه ساله،علت بی اشتهایی کودکان زیر یکسال،بی اشتهایی کودک زیر یکسال

بی اشتهایی کودکان

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد بی اشتهایی کودکان صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.اگر احساس می کنید که کودک شما در غذا خوردن مشکل دارد حتما با پزشک مشورت کنید. اگر رشد او کافی نباشد ممکن است پزشک بخواهد برای او ازمایشاتی برای تشخیص کم خونی, عفونت یا مریضی های مزمن, لوزه سوم, اسم حساسیت, بیماری های روده, انگل یا یبوست درخواست کند. کمتر ممکن است علت کم شدن اشتها عدم تعادل در ترشح غدد, بیماری های قلبی, مشکلات عصبی, اختلالات مغزی یا عقب افتادگی ذهنی باشد. لازم به ذکر است بیشتر بیماری های مزمن نشانه های دیگری بجز کاهش اشتها به همراه دارند

چرا کودک من بی اشتهاست

دلایل زیادی برای بی اشتهایی کودک وجود دارد، اما قبل از اینکه به علت های کمبود اشتها در دوره نوپایی و کودکی برپدازیم، بهتر است بدانید که اشتهای طبیعی در کودکان یعنی چه. متخصصان تغذیه معتقدند اگر شما از دو یا سه گروه غذایی خوراکی هایی برای کودک روی میز یا توی سفره می گذارید و او به ازای هر سال از سنش یک قاشق از این غذاها را می خورد و از طرف دیگر وقتی برای معاینه و پر کاردن کارت رشدش مراجعه می کنید وضعیتش طبیعی است، نباید غصه بخورید و نگران شوید چون مشکل نه در اشتهای کودک بلکه در ذهن شماست که از او توقع بیش از حد دارید!

غذای کودکان به طور طبیعی از کی کم می شود

دختر یا پسر کوچولوی شما از روزی که متولد می شود تا پایان سال اول تولد اشتهای فراوانی دارد چون قرار است به سرعت رشد کند اما بعد از آن سرعت رشد و به تبع آن اشتهای کودک هم کمتر می شود چون به جای سالی 12 کیلو قرار است فقط دو یا سه کیلو چاق شود پس دلیلی برای زیاد خوردن وجود ندارد.

بی اشتهایی کودکان از چه زمانی نگران کننده است

درست است که کاهش نیاز کودک به کالری و انرژی از دو سالگی به بعد خود به خود اشتهای کودک را کم می کند اما نگرانی های والدین همیشه هم پربیراه نیست و گاهی وقت ها کاهش میل کودک به غذا یک نشانه هشدار است. خب، حالا سوال این جاست که چه زمانی این وضعیت را جدی بگیریم؟ اگر فرزند شما علاوه بر بی میل بودن نسبت به غذا در حال وزن کم کردن است و یا طی سه تا شش ماه گذشته اصلا چیزی به وزنش اضافه نشده، اگر علائمی مانند اسهال، استفراغ، یبوست و… هم با بی اشتهایی همراه است و یا وقتی فرزند شما حاضر نیست غذای تو دهانش را قورت بدهد باید بایک متخصص مشورت کنید.

نقش ویتامین ها و مواد معدنی در تنظیم اشتهای کودکان چیست

کمبود آهن یکی از مهمترین عواملی است که می تواند به کم اشتها شدن کودکان منجر شود. با این حال یادتان باشد هر نوع کم اشتهایی کودک ربطی به آنمی یا همان کم خونی فقر آهن ندارد. از دیگر علائم این بیماری می توان به رنگ پریدگی، خستگی و خواب آلودگی و حتی کمی پرخاشگری در کودکان اشاره کرد. خیلی از متخصصان تغذیه و اطفال روی یا همان زینک را درمانی موثر برای بی اشتهایی کودک معرفی می کنند. روی در حبوباتی همچون لوبیا، گوشت مرغ، غلات سبوس دار و… وجود دارد. البته شاید لازم باشد فرزندتان برای مدتی تحت نظر متخصص شربت روی مصرف کند. ویتامین های گروه ب به خصوص ویتامین ب12 هم در تنظیم اشتهای بچه ها اهمیت زیادی دارد. این ویتامین فقط در محصولات حیوانی از جمله لبنیات و گوشت و ماهی وجود دارد و در گیاهان نباید دنبالش بگردید.

بی اشتهایی کودکان یا لجبازی

گاهی غذانخوردن از بی‌اشتهایی نیست، بلکه از لجبازی‌ کودک ناشی می‌شود. کودکان بویژه در سه تا شش سالگی از توجه والدین نسبت به تغذیه خود آگاهند و گاه آن را به ابزاری برای لجبازی، مقاومت و گرفتن امتیاز تبدیل می‌کنند. این کار اگر به عادتی دائمی تبدیل نشود برای کودکان، مشکل سوءتغذیه ایجاد نخواهد کرد، چون بالاخره امتناع کودک حدی دارد و اشتهایش بر لجبازی می‌چربد.

تغذیه سالم درمان بی اشتهایی کودک

عادات غذایی کودکان از هشت ماهگی شکل می گیرد و پس از آن غذاخوردن با خلق و خو، روابط و رفتارهای کودک پیوند می خورد. به این معنا که از آنها تاثیر می پذیرد و برای مثال ممکن است به دلیل لجبازی یک غذا یا خوراکی خاص را نخورد. بالطبع رفتارهای والدین بویژه مادران در اوایل دوره شکل گیری عادات تغذیه ای کودک در نحوه تغذیه وی در سال های بعد موثر است.

علت بی اشتهایی کودکان = وجود بیماری

– هر نوع بیماری یا داروی مصرفی ای که موجب زخم های دهان، تغییرحس چشایی کودک، کاهش اشتها، تهوع و استفراغ شود و البته وجود تب خفیف نیز موجب کاهش اشتهای کودک می شود. در طول دوران مریضی یا نقاهت، به دلیل کمتر شدن فعالیت کودک، وی اشتهای کمتری نسبت به غذا خوردن پیدا می کند ولی نگران نباشید بازسازی بدن کودکان بسیار سریع است. پس از مریضی با مراقبت بیشتر، کودک شما به راحتی به وضعیت اولیه باز می گردد. فقط باید مراقب باشید، کمبود غذایی او به سوء تغذیه نیانجامد که اثرات مخرب آن به سختی جبران پذیر است. شما با مشورت کردن با پزشکتان (هر 2-3 ماه یکبار)، در صورت نبودن این علائم و اطمینان از عدم وجود انگل در روده های کودکتان، می توانید مطمئن شوید که دلیل بی اشتهایی او مریضی نیست.

علت بی اشتهایی کودکان = سوء جذب یا حساسیت های غذایی

– ممکن است روده های کودک، به یک نوع ماده غذایی مثل پروتئین موجود در گندم (گلوتن) حساسیت داشته باشد. از این رو مواد غذایی به راحتی جذب دیواره روده نمی شود. و یا در اثر مصرف یک ماده غذایی خاص، در بدنش عوارض خاصی به وجود آید که موجب ترس کودک از غذا و غذا خوردن شود. برای اطمینان از عدم وجود چنین حالتی، برنامه غذایی و میزان مصرف هر غذا را در طول مدت 3 هفته یادداشت کنید به این ترتیب متوجه خواهید شد چه غذاهایی را دوست ندارد. چه غذاهایی ، با چه فرم و چه حرارتی (با کدام مواد اولیه) را بهتر می خورد. به این ترتیب برنامه غذایی که برای کودک تعیین خواهید کرد، بر اساس علایق او و به روش جانشینی خواهد بود.

علت بی اشتهایی کودکان =در دسترس نبودن غذاهای کافی و سالم

– گاهی غذای کافی و مقوی در اختیار کودک نیست و گاهی والدین، مواد غذایی سالم، نظیر سبزیجات شسته و پوست کنده، میوه های شسته و آماده خوردن، دانه ها و مغزهای مقوی مثل آجیل، لبنیات تازه و … را در اختیار کودک قرار نمی دهند و در عوض به عنوان میان وعده، به او شیرینی و شکلات و یا تنقلاتی می دهند که کالری زیاد دارد و محتوی مواد مغذی کمی است.

علت بی اشتهایی کودکان =وجود فشارهای روانی

– یک مشاجره خانوادگی، یا وجود مشکلی در بین اعضاء دیگر خانواده بر غذا خوردن کودکان، خصوصاً کودکان باهوش تأثیر بسزایی دارد. اجبار کودک به خوردن، و ترساندن او از پدرش یا هر قدرت دیگری و تهدید کودک برای غذا ندادن به خاطر عمل زشتی که انجام داده است همه از این مقوله اند. یکی از عوامل مهم در ایجاد بی اشتهایی، اختلالات و ناراحتی های روانی و غیر ارگانیک است. اضطراب، افسردگی، روابط غلط و نامناسب خانوادگی، کمبود محبت و عکس العمل های عاطفی نامناسب از جمله این علل می باشند.

کم خونی در کودکان باعث کم اشتهایی

یکی از شایع ترین علت های کاهش اشتها در کودکان فقر اهن است که به راحتی و با انجام ازمایش ساده خون یا هموگلوبین قابل تشخیص است. فقر اهن در مدت کوتاهی و با مصرف شربت در کودکان زیر نظر پزشک برطرف می شود. بعد از اینکه اشتهای کودک به حالت عادی برگشت باید بیشتر مراقب مقدار آن در رژیم غذایی او بود.

یبوست در کودکان باعث کم اشتهایی

یبوست باعث کاهش شدید اشتها در کودکان می شود که خوب نیست, زیرا بهترین راه برای در مان یبوست مصرف زیاد غذاهای فیبر دار است. ممکن است یبوست به عنوان عامل کاهش اشتها نادیده گرفته شود پس حواستان باشد هنگام معاینه این مطلب را به پزشک یادداوری کنید. برای درمان یبوست علاوه بر مصرف دارو های تجویز شده باید در رژیم غذایی نیز تغییراتی ایجاد شود.

اضطراب در کودکان باعث کم اشتهایی

شواهد زیادی وجود دارد که بیان می کند بچه ها مثل بزرگتر ها شاید هم بیشتر از بزرگتر ها به دلیل اشنا نبودن با راه های مقابله با استرس و کنترل ان با ان مواجه می شوند و به ان دچار می شوند. اضطراب بر اشتهای کودک تاثیر منفی دارد. کودکان و نوجوانان ممکن است به دلایل مختلف مانند بی ثباتی شرایط زندگی٬ بی برنامگی و از دست دادن و یا عدم حضور شخص مورد علاقه خود دچار استرس می شوند. اگر برطرف کردن عامل استرس سخت است, به او کمک کنید که با ان کنار بیاید. شاید بتوانید طوری بر نامه ریزی کنید که او بیشتر در کنار شما یا شخص مورد علاقه اش باشد. اگر به قدری بزرگ شده است که بتوان با او حرف زد و این کار باعث افزایش استرس او نمی شود درباره ناراحتی اش با او صحبت کنید. بگذارید بداند در ناراحتی و مشکلاتش تنها نیست و شما او را کمک خواهید کرد. برای کم کردن فشار روانی تغییری در زندگی ایجاد کنید مثلا به مسافرت بروید. البته گاهی اوقات همین کارها هم باعث پیچیده تر شدن اوضاع می شود.

سایر علل بی اشتهایی کودکان

– رفتار شما مادر و پدر عزیز، مهمترین تاثیر را برای کودکتان دارد و اگر شما رفتار غلطی دارید نمی توانید از او انتظار داشته باشد که این کار را انجام ندهد. پس با رفتار درست خود، به صورت عملی به او آموزش دهید. – وعده دادن کودک به شیرینی و تنقلات در عوض خوردن غذا – غذا دادن به کودک در برابر تلویزیون و کلاً در زمانی که حواس او مشغول کار دیگری است. – ناز کشیدن های زیاد مادر و اصرار زیاد وی برای خوردن غذا. – غذا دادن در زمان های نامنظم و مکان های مختلف نیز می تواند از علل بی اشتهایی کودکان باشد.

راههای مقابله با بی اشتهایی کودک

ـ ماست کم چرب، سبزیجات تازه، میوه ها و انواع سالاد به افزایش اشتهای کودک کمک می کند. در مقابل انواع سس ها، نوشابه های گازدار، خوراکی های چرب و تنقلات از اشتهای کودک می کاهد. ـ از خوراندن انواع تنقلات به کودکان حداقل یک ساعت پیش از وعده غذایی اصلی خودداری کنید.ـ کودک را عادت ندهید​ یک نوع غذای مخصوص به خود را در وعده اصلی بخورد. از همان غذایی که برای اعضای خانواده پخته اید به او بخورانید مگر این که از غذایی واقعا بدش بیاید. ـ اجازه ندهید کودکان انواع فست فودها را به عنوان وعده غذایی اصلی بخورند. مصرف ساندویچ، پیتزا، همبرگر و… باید به یک یا دو وعده در هفته محدود شود. ـ به سلیقه کودک در غذا خوردن توجه کنید. اگر غذایی را دوست دارد و با لذت می خورد در وعده های بیشتری برایش بپزید. قاشق، چنگال، بشقاب و حتی وسایل مرتبط با سفره یا میز غذا را با سلیقه وی تهیه کنید. ـ اگر بی دلیل از خوردن غذا امتناع می کند یا لج کرده است زیاد اصرار نکنید که غذایش را بخورد. فقط کافی است به او بگویید هر وقت گرسنه شد می تواند غذایش را بخورد. ـ کودکان بهانه گیر را در تهیه مواد اولیه غذا و پخت آن مشارکت دهید. اگر کودک در پخت غذا مشارکت داشته باشد برای خوردن آن انگیزه و تمایل بیشتری خواهد داشت. چیدن میز یا سفره نیز گزینه خوبی است. ـ طوری رفتار نکنید که انگار غذا خوردن یا نخوردن کودک برای شما امری حیاتی است. ـ هنگام غذا خوردن محیط آرامی فراهم کنید که عاری از تنش، دعوا و بدگویی باشد. ـ آداب غذا خوردن برای مثال شستن دست ها، نشستن کنار سایر اعضای خانواده و… را به کودک ​ تذکر بدهید تا بداند​ موظف است این آداب را رعایت کند. کودکان از این آداب استقبال می کنند و آن را به مثابه یک بازی محبت آمیز با اعضای خانواده و نشانه صمیمیت و همبستگی با کسانی تلقی می کنند که دوستشان دارند.ـ ساعات مشخصی برای تناول ناهار و شام خانواده در نظر بگیرید تا کودک بداند وقت غذا خوردن چه زمانی است. ـ کودک را مجبور نکنید بیش از اندازه ای که میل دارد غذا بخورد. احساس بدی که از پر بودن بیش از حد معده ناشی می شود می تواند برای وی نوعی مقاومت روانی در مقابل غذا خوردن بویژه در حضور والدین ایجاد کند. ـ لازم نیست کودک زیاد غذا بخورد. اگر از نیازهای تغذیه ای کودک آگاهی داشته باشید می توانید با مقدار کمتر غذاها، پروتئین، کلسیم، آهن و سایر املاح و ویتامین ها را به بدن وی برسانید.

درمان بی اشتهایی کودکان با داروهای گیاهی

زنجبیل: شاید بچه ها نتواند طعم تند و تیز زنجبیل را در حالت عادی تحمل کنند اما دادن چای زنجبیل به آنها نیم ساعت غذا اشتهایشان را کاملا باز می کند. ترب کوهی: از خانواده شب بوهاست و اشتها را باز می کند. برای این کار باید یک قاشق مرباخوری از آن را قبل از غذا به فرزندتان بدهید. آلوئه ورا: اغلب بچه ها این میوه خوش عطر و طعم را می پسندند و جالب است که بعد از خوردن آن تازه اشتهایشان برای بیشتر خوردن باز می شود. لیموترش: کدام بچه ای است که از خوردن یک لیموناد طبیعی تگری بدش بیاید؟! لیموترش اشتهای کودک را تنظیم و گرسنگی را تحریک می کند. رزماری: دقت کردید که بچه ها چقدر از عطر و طعم غذاهای ایتالیایی خوششان می آید؟ خب، وجود ادویه ای مثل رزماری با عطر و طعم خاصی که به غذاها می دهد بی دلیل نیست! رزماری هم اشتها آور است و هم ضد عفونت. ترخون: ترخون را در غذاهای حاوی گوشت و مرغ بریزید و از معجزه اش در افزایش اشتهای فرزندتان لذت ببرید. ترخون همچنین در مبارزه با انگل های روده ای هم موثر است. آویشن: آویشن هم در رفع برونشیت موثر است و هم اشتها را بیشتر می کند. آویشن همچنین روی، پتاسیم و آهن هم دارد.

در حالت بی اشتهایی کودکان انها را مجبور به غذا خوردن نکنید

شما نباید برای آنکه کودک تان را به خوردن غذا ترغیب کنید او را تهدید، تنبیه و حتی تشویق کنید. مضرات این کار بیش از فوایدش است؛ چون اوضاع غذا خوردن کودک را بدتر می کند. شرایط را باید به گونه ای فراهم کنید تا کودک هنگامی که گرسنه می شود، خودش به طرف غذا بیاید. در اکثر موارد بی اشتهایی کودک دوره ای گذراست. از والدین تقاضا می شود آرامش خود را در این گونه موارد حفظ کنند.

درمان بی اشتهایی کودکان با جمع اسباب بازیها

واملی که در غذا نخورن کودک دخالت دارد و بی اشتهایی کودک را به همراه دارد، رعایت نکردن نظم در غذا خوردن، پر کردن بیش از حد ظرف غذا، رعایت نکردن تنوع و نرم کردن بیش از حد غذاست. موقع غذا خوردن کودک با دیگران صحبت نکنید. غذا را در میز یا سفره جای مناسب قرار دهید و پیشنهاد کنید غذا بخورد. موقع تغذیه کودک تلویزیون را خاموش و وسایل بازی او را جمع کنید. برای غذا خوردن، زمان معینی تعیین کنید. باقی مانده غذای کودک را بدون اینکه در مورد آن با او بحث کنید، از سر سفره بردارید.

درمان بی اشتهایی کودکان با استفاده از شربت های اشتها آور

شربت های اشتهاآور موجود در بازار یا از نوع مولتی ویتامین و مولتی مینرال یا بر پایه داروهای شیمیایی هستند که مصرف خودسرانه هر کدام از آنها می تواند با عوارض نامطلوبی همراه باشد به عنوان مثال، شربت های اشتهاآور مولتی ویتامین یا مینرال، به دلیل اینکه حاوی انواع ویتامین ها و موادمعدنی بسیاری هستند، مصرفشان با آنکه در وهله اول بی اشتهایی کودک را بهبود می بخشد ولی به مرور زمان دیگر تاثیری ندارد و به دلیل اینکه ویتامین و موادمعدنی بدن، بیش از حد نیاز دریافت شده، باعث ایجاد مسمومیت و آسیب های کلیوی و کبدی می شود. لذا لازم است با پزشک تغذیه کودک خود مشورت نمایید.

بیشتر بخوانید : بی اشتهایی ♥ بی اشتهایی عصبی ♥ بی اشتهایی در بارداریآنورکسیا

اشعار محسن مهرپرور

اشعار محمد مختاری

اشعار محمد صالح علا

اشعار محمد بم

اشعار محمدرضا آقاسی

روغن بابونه برای پوست

درمان بواسیر با طب سنتی

بی اشتهایی در کودک یک ساله

درد قوزک پای راست

پهلو درد در اوایل حاملگی

شعر در مورد تکامل

اشعار محمد سهرابی

اشعار محمدرضا عبدالملکیان

بابونه برای پوست صورت

طب سنتی سرفه شدید

بی اشتهایی کودک دکتر خیراندیش

علت درد قوزک پا در کودکان

پهلو درد در اوایل بارداری

شعر در مورد آیه الکرسی

شعر در مورد آینده روشن

شعر در مورد آهنگ

شعر در مورد آهنگری

اشعار محسن کاویانی

بابونه برای نوزادان

درمان خونریزی بواسیر با طب سنتی

بی اشتهایی کودکان هنگام دندان دراوردن

عفونت گوش خارجی ویکی پدیا

علت پهلو درد در دوران بارداری چیست

شعر در مورد چرخ زندگی

شعر در مورد چرخش روزگار

شعر در مورد چت

شعر در مورد تمنا

شعر در مورد آنا

روغن بابونه برای پوست صورت

درمان بواسیر خارجی با طب سنتی

بی اشتهایی کودکان زیر دو سال

داروی عفونت گوش سگ

علت پهلو درد در دوران بارداری